We are hiring!

Forum (97297 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Recente berichten

Toon berichten in de volgende talen

08-03-2019 22:53:25
Arco Catalogus manager 8,816 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Biertype toevoegen.

Probleem is dat velden waar meerdere waarden in kunnen automatisch vervallen op de exportlijst in Excel.

08-03-2019 22:48:21
Ewald63 Catalogus beheerder 44 berichten

Bedankt Ted voor de snelle reactie. Arco kent de wensen maar het is even afwachten wat mogelijk is ...

08-03-2019 22:28:56
Ted Moderator 1,024 berichten

Quadrupel is toegevoegd aan het verzamelgebied "type". 

Voor het uitbreiden van de mogelijkheid voor een 2de type kan je het beste Arco benaderen en uitleggen wat je in gedachten hebt. Misschien is dit een van de verbeteringen die hij zonder programmeur kan uitvoeren.

08-03-2019 21:57:38

Ik zou graag zien dat in de rubriek bieretiketten het biertype Quadrupel wordt toegevoegd aan de lijst biertypes.

Hopelijk komt er ook nog eens de mogelijkheid om een tweede biertype in te voeren. Dit komt de nadere selectie van de bieren ten goede. 

16-12-2018 01:21:07

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Prettige feestdagen

Beste medeverzamelaars,

Het jaar is bijna voorbij. We gaan hard naar de kerstdagen toe en nog geen week later zitten we in 2019.

Het was een jaar met veel mooie, bijzondere en leuke aanwinsten van bieretikettenverzamelaars uit alle hoeken van de wereld.

Tot op heden zijn er dit jaar 975 bieretiketten bijgekomen! Dat belooft wat voor komend jaar.

Iedereen fijne feestdagen gewenst!

27-04-2018 16:35:43

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Mijlpaal

Op donderdag 26 april 2018 werd om 23:13 uur door Bliekie het 20.000e bieretiket ingevoerd.

Het gaat goed met deze rubriek. Er worden regelmatig nieuwe etiketten toegevoegd uit verschillende landen. Hierbij gaat het niet alleen om varianten van bestaande etiketten (ook omdat brouwerijen wel eens overstappen op andere uitvoeringen) maar ook is duidelijk te merken dat er steeds meer (micro-)brouwerijen bijkomen.

Enkele bierlanden springen duidelijk naar voren:

België levert 28% van de etiketten.

Nederland levert 27% van de etiketten.

Duitsland levert 18% van de etiketten.

De overige 27% is toe te rekenen aan de resterende 123 landen uit de gehele wereld.

Iedereen bij deze hartelijk bedankt voor het toevoegen van al die etiketten.

Bieretiketten verzamelen blijft een leuke en vooral  ook smakelijke hobby!

03-03-2018 22:39:53

Onderwerp: Bieretiketten - Afspraken over toevoegen gegevens / Bedrukte bierflessen

Verschillende biermerken brengen bedrukte bierflessen op de markt. Dit zie je onder andere bij de Mexicaanse bieren en bij bieren die daarop lijken zoals Bavaria Mex, maar ook bij bijzondere exemplaren. Zo zijn er mooi bedrukte flessen van Tripel Karmeliet (75 cl) en brengt brouwerij Achouffe regelmatig limited edition flessen op de markt.

Dit zijn vaak mooi bedrukte flessen, maar … zonder afneembaar etiket.

Deze flessen horen dan ook niet thuis in de verzamelrubriek “Bieretiketten” maar moeten worden ondergebracht in de verzamelrubriek “Alcoholica / drank”.

In deze rubriek is een onderrubriek “Soort drank” opgenomen waarbij vervolgens wordt aangegeven dat het om bier gaat.

In de rubriek “Bieretiketten” horen alléén etiketten te staan, dus ook geen afbeeldingen van flessen met etiketten erop. Deze flessen met (soms moeilijk afneembare) bieretiketten horen eveneens thuis in de verzamelrubriek “Alcoholica / drank”.

Dit houdt in dat afbeeldingen van bovengenoemde flessen niet meer zullen worden goedgekeurd in de verzamelrubriek “Bieretiketten”. Anderzijds biedt de rubriek “Alcoholica / drank” wel de mogelijkheid om die speciale flessen toch in een verzameling op te nemen en terug te vinden in de app “CW Verzamel!”

21-08-2017 22:10:25

Onderwerp: Bieretiketten - Afspraken over toevoegen gegevens / Regels bij invoeren bieretiketten

Voor wat betreft de Catawiki Verzamel-app is het merk van belang en niet de titel. Er wordt namelijk gesorteerd op merknaam waarna vervolgens de titels van het gekozen merk in beeld komen.

In de catalogus zal normaal gesproken -in het geval van bijvoorbeeld Heineken pilsener- gezocht worden op Heineken danwel Heineken pils. Dan komen alle Heineken pilseners in beeld.

Zoeken op pils of pilsener levert zo'n 4.400 hits op maar het is niet aannemelijk dat er alleen op deze enkele woorden gezocht wordt. Er zal dan al gauw de merknaam bijgevoegd worden als trefwoord.

Wat mij betreft komt dan ook in de titel "Pils" of "Pilsener" te staan als dat zo echt nadrukkelijk op het etiket staat en komt bij merk de brouwerijnaam te staan.

En alvast hartelijk dank voor het meedenken en helpen aanpassen!

20-08-2017 20:19:52
AJFM 11 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Afspraken over toevoegen gegevens / Regels bij invoeren bieretiketten

Dag Ewald

dank voor je uitgebreide antwoord.

En een aantal heldere uitgangspunten; daar is nog een hoop werk voor te verrichten!

ik zal waar ik het zie ook al vast aanpassen.

Voor alle zekerheid nog even de titel: het kan dus zijn dat er ook alleen 'Pils' als titel staat... Komt karig over, maar als het je bedoeling is, is het tenminste eenduidig.

20-08-2017 17:19:18

@AJFM: Het klopt dat er nogal wat variatie is in de verzameling bieretiketten. We praten dan ook over ruim 19.500 etiketten en rubrieken die vrij in te vullen zijn in plaats van gelimiteerde keuzes. Hierdoor onstaat al gauw een grote variatie aan noteren van gegevens.

Sinds oktober vorig jaar ben ik de nieuwe beheerder en probeer ik wat meer structuur en eenheid aan te brengen (Het beheer had inmiddels al ruim twee jaar stil gelegen terwijl er actief etiketten werden ingevoerd.)

Dit bijwerken lukt uiteraard wel met de vanaf dat moment ingevoerde etiketten maar er is nog een grote bulk etiketten welke in de loop der tijd moet worden herzien. Dit vraagt zoveel tijd dat ik nog niet eerder aan een soort van werkinstructie ben toegekomen.

Momenteel zijn we al bezig om in ieder geval de inhoudsmaten gelijk te trekken voor alle etiketten maar dit gaat programmatechnisch niet heel eenvoudig. Laat staan dat we de brouwerijgegevens gelijk willen schakelen, al is dhr. siebe-koster al heel behulpzaam met het aanpassen van de brouwerijgegevens van diverse merken bieretiketten.

Waar ik naartoe wil in de catalogus is de volgende werkwijze:

Titel: De naam van het betreffende bier zelf (zonder de brouwerijnaam), dus Offspring

Merk: De naam van de brouwerij, zonder aanduiding van "brouwerij" of vestigingsplaats, dus Oersoep, Heineken, Jopen, Amstel e.d.

Brouwerij: De naam van de brouwerij, zonder aanduiding van "brouwerij" of "bierbrouwerij" maar met vestigingsplaats. Is het woord brouwerij niet op zichzelf staand maar bijvoeglijk naamwoord dan kan dat wel (bijv. Amelander bierbrouwerij). In dat geval wordt de naam ook niet afgekort. Dit is in verband met de selectie op "Brouwerij". Het is aan de beheerder om te bepalen wat in bepaalde gevallen de juiste notitiewijze wordt.

Uiteindelijk zullen alle brouwerijnamen gelijkgeschakeld worden maar het vraagt nog wat tijd tot we daar aan toe zijn.

Land: Het land waar het bier oorspronkelijk vandaan komt. Het komt nog wel eens voor dat een bier in een ander land gebrouwen wordt onder licentie van de brouwerij zelf maar dan is het land van herkomst toch bepalend.

Type: Inmiddels zijn de biertypen herzien en aangevuld met nieuwe rubrieken. Er is nu volop mogelijkheid om de juiste rubriek te vinden. Bovendien staat inmiddels bij alle rubrieken omschreven wat er onder het betreffende biertype wordt verstaan.

De rubriek "Overige" wordt op termijn buiten gebruik gesteld zodra deze is opgeschoond. De rubriek "Speciaalbier" wordt alleen gebruikt voor echte speciaalbieren of wanneer niet duidelijk is in welke andere rubriek hij thuis hoort. Bij twijfel hanteer ikzelf internet, in het bijzonder Ratebeer en Beeradvocate of soortgelijke biersites.

Alcoholpercentage: Het getal met direct daar achter het %-teken en zo nodig een komma ertussen, dus 6,4% of 5%.

Inhoud: De inhoudsmaten worden genoteerd in cl met een spatie tussen het getal en de cl en zonder punt erachter. Dus 30 cl of 25 cl

Voor de grote hoeveelheden (veelal Duitstalige, Tsjechische en Poolse bieren) hanteer ik de (hoofdletter) L achter de hoeveelheid, dus 0,5 L of 1 L ook weer zonder punt.

Vooral de Amerikaanse bieren staan vaak in ml en de Engelse bieren in fluid ounces. Ook deze bieren worden in verband met de selectiecriteria genoteerd in cl

In de rubriek bijzonderheden worden dan bij het Engelse vlaggetje de oorspronkelijke hoeveelheden vermeld in fl. oz. of ml.

Jaar: Het jaar waarin het bier verkregen is.

Afmetingen: De maten in cm, eerst de breedte dan de hoogte van het etiket.

Bijzonderheden: Vrij in te vullen.

De foto's dienen van duidelijk leesbare kwaliteit te zijn en het is de bedoeling dat eerst het voor-etiket wordt ingevoerd, ten tweede het achter-etiket met alle bierinfo en als derde het hals-etiket. Dit is ook van belang voor de Catawiki-app omdat deze alleen de eerste twee foto's opneemt in het bieretiketten-overzicht.

Aan de hand van bovenstaande werkwijze kunnen we tot een meer consistente catalogus komen. Dit is vooral van belang voor de gegevens waarop geselecteerd kan worden (merk, brouwerij, land, type en inhoud) en voor de afbeeldingen. Hoe meer info en duidelijke foto's des te beter is de catalogus van kwaliteit.

Tenslotte kan ik -als beheerder- bij het goedkeuren van de ingevoerde gegevens alsnog de laatste onvolledigheden wijzigen of navraag doen over twijfelgevallen.

Daarnaast zullen in etappes alle variabele namen en hoeveelheden worden gelijkgeschakeld zodat er niet zo een grote brij aan selectiegegevens meer is met betrekking tot hetzelfde onderdeel.

We zijn dus volop in beweging!

20-08-2017 11:04:21
AJFM 11 berichten

Hoe zijn eigenlijk de regels bij etiketten. Ik merk nogal wat verschillen, waardoor vindbaarheid niet toeneemt.

In hoeverre is het de bedoeling onder ‘titel’ merk/brouwer + biersoort te vermelden.

Onder ‘titel’ staat soms alleen ‘Pils’ of ‘Oud bruin’ of zo. Logischer zou zijn merknaam + soort aanduiding. Dus als titel ‘Lindeboom Pils’ ipv ‘Pils’.  

Maar hoe gaat het dan bij bieren met een bijzondere naam. Bijvoorbeeld Offspring van Oersoep. Volgens mijn eigen gedachte hierboven dus ‘Oersoep Offspring’, maar ik heb het als ‘Offspring’ in de catalogus gezet omdat ik iets vergelijkbaars bij andere etiketten zag. En bij sommige bieren wordt het invoeren dan ook wel lastig.

Hebben we daar duidelijke regels voor?

Ook staan dezelfde brouwerijen vaak anders. Zo heb je ‘Heineken’ en ‘Heineken Br Amsterdam’. Ik zou voorstellen in elk geval geen afkortingen te gebruiken omdat ieder dit anders zal doen.

12-08-2017 18:02:15

Onderwerp: Bieretiketten - Afspraken over toevoegen gegevens / Collaboration brews

@Collectioneur: Via de brouwerijnaam Jopen (zonder toevoegingen) kunt u er wel komen. Er is momenteel helaas te weinig ruimte om van alle deelnemende brouwers ook de plaatsnaam op te nemen. Vandaar alleen de brouwerijnaam zelf.

Hier wordt echter over nagedacht dus het is nog voor verbetering vatbaar indien de mogelijkheden kunnen worden aangepast in het computerprogramma.

@Stripspeldjes: Helaas is de verzamelrubriek bieretiketten niet voorzien van de mogelijkheid om meervoudige velden aan te maken. Ik heb begrepen dat dit bij diverese andere rubrieken wel kan. Er wordt nu onderzocht of onze rubriek programmatechnisch ook kan worden uitgebreid met deze optie.

Ook uitbreiding van het type-veld is iets om over na te denken. Een en ander is echter afhankelijk van de programma-mogelijkheden en de gevolgen voor het exporteren van de exceldata.

Momenteel is gekozen voor het invullen van Collaboration brew in de rubriek "Merk" omdat hierin veelal de titel van het etiket wordt herhaald of de naam van de brouwer (zonder woonplaats) wordt herhaald. Er gaat dus geen info verloren.

Nu kan er op merknaam worden gezocht naar collaboration brews terwijl er op titel kan worden gezocht naar het specifieke etiket.

Maar zoals hiervoor al aangegeven zijn we momenteel op zoek naar een mooie oplossing om ook deze bijzondere groep etiketten onder te brengen in een eigen en herkenbaar plekje.

In ieder geval u beiden hartelijk bedankt voor de feedback.

12-08-2017 16:16:36
stripspeldjes Catalogus beheerder 1,279 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Afspraken over toevoegen gegevens / Collaboration brews

Is het niet zinvoller om van "Brouwerij" een meervoudig veld te laten maken?

(In veel andere rubrieken word je ook niet beperkt tot één bedrijf, uitgeverij of label per item.)

Als dat ook gebeurt voor het veld Type kun je daar de typering “Collaboration Brew” toevoegen, in plaats van het veld Merk ervoor te misbruiken.

12-08-2017 10:09:19
Collectioneur Moderator 1,009 berichten

@Ewald63
Daarnaast worden deze zogenoemde “Collaboration brews” in de rubriek “Brouwerij” vooraf gegaan door een sterretje gevolgd door de merknamen van de meewerkende brouwers. De toevoeging bierbrouwerij of brouwerij komt te vervallen, dit in verband met de tekstruimte.

Er is nu geen link naar de afzonderlijke brouwerijen.
Vanuit bijvoorbeeld de brouwerij "Jopen, Haarlem" kom ik niet bij Mashing Pumpkins en/of Collaboration brew.
Of zie ik iets over het hoofd?

11-08-2017 23:09:26

Nu er steeds meer tijdelijke samenwerkingsverbanden komen tussen brouwers wordt het tijd om die etiketten in een eigen groep op te nemen.

Voortaan worden deze zogenoemde “Collaboration brews” in de rubriek “Merk” opgenomen als Collaboration Brew.

Hierdoor kan eenvoudig gesorteerd worden op merknaam en staan alle Collaboration brews bij elkaar.

Daarnaast worden deze zogenoemde “Collaboration brews” in de rubriek “Brouwerij” vooraf gegaan door een sterretje gevolgd door de merknamen van de meewerkende brouwers. De toevoeging bierbrouwerij of brouwerij komt te vervallen, dit in verband met de tekstruimte.

Zo krijg je dus bijvoorbeeld: * Jopen, SNAB bij de etiketten van Mashing Pumpkins (cw 6257111 en cw 6317725) en * Alfa, Budels, Gulpener, Lindeboom bij het etiket Smaak van Echt (cw 2373967).

Door deze registratie wordt er gesorteerd op * en vervolgens op alfabet. Zo vallen deze collaboration brews veel beter op in de rubriek “Brouwerij”.

De komende tijd zullen er vanuit de catalogusinhoud steeds meer etiketten aan deze groep worden toegevoegd, al naargelang ik ze tegenkom tijdens het bijwerken van de catalogus.

Veel verzamelplezier,

Ewald63.

28-09-2016 21:44:54

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Beheerder

Ik ben Ewald63 en verzamelaar van bieretiketten en bierviltjes. De biertjes heb ik in de loop der jaren allemaal zelf gedronken. De bierviltjes zijn min of meer bijvangst maar moeten wel echt gerelateerd zijn aan biermerken.

Sinds vandaag ben ik de nieuwe beheerder van de rubriek “bieretiketten”. Jacques64 had hier al veel werk in zitten en het is hoog tijd dat de draad weer opgepakt wordt. Er zijn nog veel etiketten te beoordelen.

Ook komt er weer extra aandacht voor de biertypes. Er komen binnenkort wat nieuwe rubrieken bij zoals Wit bier en Kerstbier. Het Oktoberfestbier heeft inmiddels zijn eigen rubriek al gekregen. Verder worden enkele rubrieken samengevoegd omdat ze hetzelfde type aanduiden onder verschillende type-namen zoals Bockbier-bokbier, Pilsener-Pilsner en Bruin-Bruin bier.

Rubrieken zoals Bieretiket, Onbekend en Superpils gaan verdwijnen. De betreffende bieretiketten worden herschikt naar de juiste types.

Bijkomend voordeel van een juiste indeling is dat de Catawiki verzamel-app voor tablets en smartphones nog overzichtelijker wordt dan hij nu al is.

Daarnaast blijft er natuurlijk gelet worden op de kwaliteit van de afbeeldingen en de juistheid van de ingevulde gegevens. Hoe meer info en duidelijk leesbare afbeeldingen per bierflesje (voorkant, halsetiket, achterkant) hoe mooier en completer de catalogus wordt.

Ik heb er veel zin in en ben benieuwd wat er allemaal voor bijzondere etiketten voorbij zullen komen.

Hartelijke groeten,

Ewald63.

27-07-2016 15:19:58
siebe-koster 2 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Los weken van etiketten van de fles

Bij Amerikaanse etiketten gebruik ik meestal wasbenzine, ook Britse en Franse zijn erg lastig, op de site Bieretiketten.nl staan handige tips en ongelooflijk veel etiketten van Nederlandse brouwers en exbrouwers.

27-07-2016 14:27:15

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Los weken van etiketten van de fles

Tasten deze stoffen de etiketten niet aan? Hebben andere bieretikettenverzamelaars  hier ervaring mee?

Zelf heb ik vaak last met het afweken van USA etiketten van bepaalde brouwers.

Alvast dank voor reacties.

Ewald.

20-07-2016 08:35:05
siebe-koster 2 berichten

Scheutje ammoniak doet het vaak of anders wasbenzine

19-07-2016 21:00:50
Walcheren 39 berichten

ik heb een paar flessen Birra Lara van Sadinie mee genomen maar ik krijg de etiketten niet los geweekt van de fles. Na 24 uur in het warme water hebben gelegen lieten ze nog steeds niet los. Tips zijn welkom. Gerrit

25-10-2014 07:34:49
Frejo Catalogus beheerder 185 berichten

We blijven lachen met u ;-))))

Groeten

24-10-2014 18:25:57
jacques64 12 berichten

Speciaal voor Frejo dan.

mochten er vragen zijn kunt u mij mailen.

u ook bedankt voor de hulp en samenwerking.

groeten

24-10-2014 14:33:12
Bertt112 5 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Afspraken over toevoegen gegevens / Geplaatste foto's

Beste Jacques, succes met alles waar je wel nog tijd voor hebt.

Groet,

Bertt112

24-10-2014 13:41:20
Frejo Catalogus beheerder 185 berichten

Zijn er vragen dan !!! ;-)

Bedankt voor de prettige medewerking , heb veel plezier met u gehad....

Groet een medebeheerder..

24-10-2014 13:14:07
Arco Catalogus manager 8,816 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Beheerdersmutaties

28-09-16 Gelukkig is er sinds vandaag weer een beheerder. Succes, Ewald63.

24-10-14 Vandaag hebben we afscheid genomen van superbeheerder jacques64. Hem ontbreekt de tijd om door te gaan. Dank voor alles, jacques64, en hopelijk zien we je een keer terug.

24-10-2014 12:31:02
jacques64 12 berichten

Hierbij wil ik de verzamelaars van bieretiketten laten weten dat ik met ingang van 

heden gestopt ben als beheerder bij de bier etiketten.

voor vragen kunt u mij nog wel mailen.

jacques64

10-07-2014 19:36:40
jacques64 12 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Afspraken over toevoegen gegevens / Geplaatste foto's

Een verzoek/oproep aan invoerders bij de bier etiketten om bij de items betere, duidelijkere foto's te plaatsen.

vaak staan er te kleine of te onduidelijke foto's bij de items waardoor het onmogelijk wordt om deze goed te reviewen.

een duidelijke/grote  foto of scan is noodzakelijk bij de items.

bij voorbaat dank.

16-01-2014 21:20:52
GDV3 5 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Complete verzameling verkopen

Nou laten we het zo stellen ik denk dat je er een kater van krijgt :P of heel veel maag klachten :P 

16-01-2014 21:14:23
puurveensboeken 1,176 berichten

Onderwerp: Bieretiketten - Bieretiketten algemeen / Complete verzameling verkopen

je kunt natuurlijk wel alles in je verzameling zetten

en bijv 1 item in je shop

of als die er zijn wat grote verzamelaars/verkopers een pb sturen

of of die andere site je gebruikers naam van catawiki vermelden

16-01-2014 16:37:19
Boekenmagazijn 3,076 berichten

vanaf de jaren 60

Is dat nog wel te drinken?