We are hiring!

Forum (98217 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Enige plaats voor melden van problemen met veilingen > Catawiki vraagt in mail om ID opnieuw te uploaden

6 berichten

postschip 3 berichten

Op 16 december 2019 heb ik van Catawiki een mailtje ontvangen met het verzoek om mijn ID opnieuw te scannen (heb ik in 2016 een keer gedaan). Omdat ik het een vreemd verzoek vond heb ik via de hulppagina een mail gestuurd (ticketnummer '4712425').

Het verzoek om mijn ID opnieuw te scannen, bleek ook in MijnCatawiki te staan.  Dat heb ik daar gedaan. Korte tijd later kreeg een bevestiging per mail dat het succesvol was.

Vanochtend (21 december) kreeg ik een reactie op mijn vraag aan de helpdesk. Helaas gaat het antwoord niet in op mijn vraag, het lijkt een door een robot gegenereerde tekst. Ik begin me nu toch zorgen te maken.

Kan iemand hier iets over zeggen? Is een verzoek om opnieuw je ID te scannen gebruikelijk (bijv. als de oude verlopen is)?

Collectioneur Moderator 1,026 berichten

Neem voor de zekerheid telefonisch contact op met de helpdesk.

postschip 3 berichten

Dat zal ik maandagochtend doen, eerder kan niet.

Als er sprake is van kwade opzet, dan is het wel zeer geadvanceerd gedaan. MijnCatawiki bereikte ik via het bekende adres catawiki.nl.

postschip 3 berichten

Vanochtend heb ik gebeld met de helpdesk.

Gelukkig bleken mijn twijfels te zijn ontstaan door een wat onhandig gedrag van Catawiki.

De mail die ik kreeg had typisch het format van een phishing mail:

1. Er wordt iets beweerd was niet waar is: “Dank voor het sturen van een kopie van uw ID. Helaas hebben we moeite om het te verifiëren.” Ik had helemaal niets gestuurd.

2. Er wordt een oplossing geboden. “We kunnen uw ID echter ook handmatig verifiëren.” Dan moet ik de informatie mailen.

3. Er wordt gevraagd om daarvoor op een link te klikken.

Ik klik nooit op links in een mail, zeker niet als ik de mail niet vertrouw.

Omdat de vraag om een update van de ID ook in mijn Catawiki-account verscheen, heb ik de informatie daar wel ververst, hoewel het Helpcentrum vermeldt (zie rubriek “Registratie en verificatie” bij vraag “Waarom moet ik mezelf identificeren om bepaalde kavels te verkopen?”) dat de identificatie een eenmalig proces is.

Na het contact met de helpdesk ben ik gerustgesteld. Het blijkt dat Stripe, de betalingsverwerker van Catawiki, soms een update van de identificatie kan eisen.

Hopelijk krijgt communicatie extra aandacht van Catawiki in 2020! 

Ted Moderator 1,074 berichten

Bedankt voor het plaatsen van deze up-date!

Al te vaak gebeurt het dat iemand een discussie begint en verder niets van zich laat horen op het forum. Postschip laat zien dat dat ook anders kan. 

Harry56 491 berichten

Niet iedereen kent deze informatie :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/fraude-voorkomen-met-kopie-id-bewijs

Reageer op onderwerp