Catawiki biedt dé kans van je leven om een originele, vernielde Marilyn Manson-gitaar te kopen

Amsterdam, 27 mei 2019 – Veel gitaren die worden gebruikt tijdens een hardrockconcert overleven de show niet, maar er is één speciaal model dat na de vernieling toch is gered. Uit naam van Rob Holliday verkoopt Catawiki de Gibson Les Paul Classic-gitaar die hij gebruikte tijdens de ‘Rape of the World’ tour in 2008. Het bijzondere aan de veiling van deze gitaar is dat Rob hem heeft bewaard nadat hij hem kapot had geslagen op het podium en hij nu, elf jaar later, te koop wordt aangeboden op het online veilingplatform Catawiki. Dit ongelooflijk zeldzame stuk moderne muziekgeschiedenis is gesigneerd door zowel Rob Holliday als Marilyn Manson. Daarnaast schrijft Rob een persoonlijke boodschap voor de winnaar van de veiling en een certificaat over de geschiedenis van de gitaar. De geschatte waarde van de Gibson Les Paul is € 4.000 tot € 4.500.

Met de veiling van deze gitaar, die slechts één week online staat, kondigt Catawiki de start aan van een nieuwe veilingscategorie die volledig is gewijd aan gitaren met een hoge waarde. Nieuwe items zullen elke laatste vrijdag van de maand live gaan. Alle gitaren - inclusief die van beroemdheden en artiesten, en gitaren waar een mooi verhaal achter verscholen gaat - worden gecontroleerd en geselecteerd door Catawiki's experts.

Image Image

Waarom zou iemand zo'n waardevolle gitaar kapot maken?

Het vernielen van gitaren tijdens een show kent een lange geschiedenis. Het begon allemaal met Pete Townshend halverwege de jaren 60. De The Who-gitarist en 's werelds eerste gitaarverpletterende rockartiest brak tijdens een optreden op een podium met een laag plafond per ongeluk de hals van de gitaar. Toen het publiek hier niet op reageerde raakte hij geïrriteerd en besloot de gitaar verder kapot te maken. Bij zijn volgende show verwachtte het publiek dat hij dit weer zou doen - en dat deed hij ook. Andere gitaristen, zoals Nirvana's Kurt Cobain, tilden het gitaar-vernielen tot een hoger niveau. Cobain stond er bekend om goedkope gitaren te gebruiken en heeft dan ook talloze vernielde instrumenten op zijn naam staan. Dan zijn er ook nog gitaristen die hun geliefde gitaren in een moment van woede vernietigen - zoals het geval was bij Rob Holliday.

Je vraagt je misschien af wat Rob zo boos maakte dat hij zijn gitaar vernielde. In een interview met Catawiki legt hij uit: "Ik speelde altijd Gibson Les Pauls. We ontvingen deze specifieke gitaar van Gibson, en hij is speciaal gemaakt voor de ‘Rape of the World’ tour. Mijn irritatie op die specifieke dag begon al tijdens de soundcheck. Ik was net in zee gegaan met een nieuw bedrijf dat me de nieuwe bruggen voor mijn gitaar bracht, en mijn technicus had de hele dag geprobeerd om van de buzz in de brugzadels af te komen. Toen de show begon, brak ik meteen een snaar. Mijn technicus gaf me er nog een en die knapte ook. Als ik aan het optreden ben ga ik helemaal op in het moment: ik voel de adrenaline door mijn lichaam gieren, helemaal als het publiek losgaat. Toen daarna nog een snaar knapte werd ik echt pissig en sloeg ik de vierde gitaar van de avond kapot. Dat was deze Gibson Les Paul.”

"De gitaar die we aanbieden op Catawiki werd beschadigd in een moment van pure woede en de Gibson Les Paul beleefde zijn laatste moment in de handen van Rob Holliday. We zijn erg blij dat we deze parel uit de moderne rockmuziek wereldwijd aan onze klanten kunnen aanbieden. Gitaren die op het podium zijn vernield door rocksterren zijn zeer gewild, en ik ben blij dat we vanaf nu meer speciale gitaren gaan aanbieden." aldus Alex Becker, Senior Expert Gitaren en Muziekinstrumenten bij Catawiki.