Catawiki gaat samenwerken met Accessible Art Fair (ACAF) om kunst nog toegankelijker te maken voor het grote publiek

De twee organisaties bundelen hun krachten om ACAF-kunstenaars een marktplaats te bieden waar ze hun werk rechtstreeks aan een breder publiek kunnen verkopen.

Catawiki, Europa’s meest bezochte gecureerde online marktplaats voor speciale objecten met meer dan 10 miljoen unieke maandelijkse bezoekers, kondigde vandaag een nieuw partnerschap aan met Accessible Art Fair (ACAF). Gedurende twee weken, vanaf vrijdag 15 januari, zullen 13 veelbelovende kunstenaars hun werk verkopen via een online kunstveiling op de marktplaats van Catawiki. Er zullen meer dan 40 unieke kunstwerken worden tentoongesteld.

Dit online initiatief geeft kunstenaars de mogelijkheid om hun kunstwerken te blijven promoten ondanks de huidige maatregelen die culturele activiteiten en fysieke evenementen beperken. De samenwerking tussen Catawiki en ACAF biedt de kunstgemeenschap een nieuwe kans om samen te komen en haar mooiste kunstwerken in een nieuw origineel en digitaal formaat aan het publiek te tonen.

Kunstliefhebbers, veilingfans en miljoenen Catawiki-gebruikers zullen – rechtstreeks van thuis uit – het uitzonderlijke werk van onder meer Alia BilgramiManu De MeyVon AllinAriana CuevasBrian LeoRafael Melendez en Yusuke Sugiyama kunnen ontdekken.

Manu De Mey, kunstenaar, licht toe: “Dankzij mijn deelname aan ACAF in 2019 kon ik mijn werk aan het publiek laten zien. Nu brengt de ACAF x Catawiki verkoop die ervaring naar de online wereld, waardoor mijn werk toegankelijk wordt voor een nieuw publiek en nieuwe verzamelaars”.

Catawiki’s marktplaats helpt kunst toegankelijk te maken voor een breder publiek

Catawiki en ACAF hebben een gemeenschappelijke missie: bijzondere objecten toegankelijker maken voor het publiek. Door hun krachten te bundelen kunnen ze een grote afzetmarkt bereiken en opkomende en mid-career kunstenaars op nieuwe manieren promoten. Beide organisaties hebben bovendien hun grote focus op de kwaliteit van de kunstwerken gemeen: Catawiki heeft meer dan 240 interne experts in dienst die dag in dag uit beslissen welke objecten geschikt zijn om geveild te worden; ACAF werkt met een panel van experts die de deelnemende kunstenaars selecteren.

In november 2019 lanceerde Catawiki de categorie “Direct from the Artist”, specifiek gericht op de kunstgemeenschap. Onafhankelijke kunstenaars kunnen dankzij Catawiki's marktplaats hun kunstwerken rechtstreeks aan potentiële kopers verkopen en bereiken moeiteloos een internationaal publiek van meer dan 50 markten en miljoenen kunstliefhebbers. Kunstenaars die rechtstreeks via Catawiki willen verkopen, kunnen rekenen op de steun van een team van zes toegewijde Catawiki-experts om hun volledige potentieel te bereiken.

Sinds de lancering van deze nieuwe categorie hebben meer dan 3.400 individuele kunstenaars in 2020 meer dan 60.000 kunstwerken verkocht op Catawiki. In de loop van 12 maanden is deze categorie met 80% gegroeid. Steeds meer kunstenaars besluiten om direct aan de consument te verkopen en vinden almaar vaker een oplossing in Catawiki – dat is een duidelijke trend.

Koos Weel, Senior Category Lead Modern & Classical Art bij Catawiki, legt uit: "We spannen ons voortdurend in om de kwaliteit van onze veilingen te verbeteren en nieuwe bondgenoten te vinden op de online kunstmarkt. Steeds meer kunstenaars sluiten zich bij ons netwerk aan, en we zijn zeer vereerd om met zoveel getalenteerde mensen te mogen samenwerken. Het verheugt ons dan ook om Accessible Art Fair (ACAF) onze partner te mogen noemen. Zo kunnen we werken binnen een hechte gemeenschap met een verbazingwekkend niveau van expertise in het herkennen, ondersteunen en promoten van getalenteerde kunstenaars op internationaal niveau".

Een artistieke en digitale ontmoetingsplaats voor kunstenaars en kunstliefhebbers

In de huidige omstandigheden is het niet mogelijk om fysieke kunstbeurzen te organiseren. Kunstenaars gaan daarom op zoek naar nieuwe creatieve manieren om bekendheid te verwerven en met hun gemeenschap in dialoog te gaan.

Stephanie Manasseh, oprichter en directeur van ACAF, licht toe: "Ik vind het geweldig om samen te werken met Catawiki voor de tweede editie van de online Accessible Art Fair. Catawiki is uitgegroeid tot een van de meest relevante platforms voor het kopen en verkopen van kunst, waardoor het makkelijker en leuker wordt om gescreende kunstwerken te kopen. Samen met mijn team heb ik een prachtige groep opkomende kunstenaars geselecteerd waarmee de klanten kunnen kennismaken. We zijn opgetogen over het enthousiasme dat deze veiling zal opwekken en kijken ernaar uit om onze missie met succes voort te zetten: onbekende kunst en de kunstenaar erachter onder de aandacht brengen".

Rafael Melendez - Physical Relationship